Temakurser


För dig som har spelat en del och redan kan spela dragspel så har vi våra Temakurser där vi fördjupar oss i något ämne.

Alla temakurserna kostar 209:-/kurs inkl kurshäfte. Fraktkostnad (Postnords portokostnad) tillkommer på alla beställningar. Inloggning till lektionerna kommer normalt per mail inom 24 timmar och böcker och häften via Postnord inom 2-4 arbetsdagar.

Man har tillgång till lektionerna under fyra månader.
Vill man sedan ha längre tillgång kan man fylla på med fyra månader till för 109:-.

Temakurs 1: Hur ska det låta?

Den första kursen har jag kallat "Hur ska det låta". I den får du lite tips på hur man får s k Kultismusik (Gammaldansmusik) att låta på rätt sätt. Jag går igenom de sex vanligaste danserna; Schottis, Polka, Snoa, Hambo, Vals och Mazurka. Kursen omfattar sex lektioner, en till varje dans.

Till den här kursen finns det mitt eget grundmaterial, men låtmaterialet hämtar jag ur boken "Allspel och Danslåt: vår gemensamma folkmusikskatt". Den går att få tag på via diverse försäljare, jag tror att den är billigast på AdLibris.se där den kostar 232:-.

Temakurs 2: Använd basen!

När jag var i femtonårsåldern och hade spelat dragspel i Hedemora musikskola i fem år så blev jag medlem i en dragspelsklubb. Där lärde jag känna flera äldre dragspelare som tyckte det var kul att jag ville vara med och spela. Det var framför allt en som "tog sig an" mig och min bror, vi unga, och han sa många gånger till oss att vi skulle "spela på hela dragspelet". Med det så menade han att vi skulle utnyttja basen likaväl som diskanten.

Det är många dragspelare som ser basen som ett nödvändigt bihang, men faktum är att om man vill få det låta riktigt bra så bör man se till att få en bra teknik i vänsterhanden. Det gäller både att kunna spela det som står i t ex Pietro Frosinis noter, men även att kunna variera sitt spelande även om det inte står utskrivet.

Med denna kurs vill jag hjälpa dig lite på traven för att komma igång med spelandet i vänsterhanden.


Temakurs 3: Grundläggande arrangering

Under många år har jag haft Arrangeringslektioner i tidningen Accord, som ges ut av Svenska Dragspelsförbundet i Finland (SDiF). Det grundade sig i att jag var med och hade en kurs i just arrangering för dragspelare. Efter den så tyckte man att hela förbundet borde ta del av den.

Jag har nu omarbetat dessa lektioner till ett helhetskoncept med tvåstämmiga och trestämmiga arrangemang som man kan ha som exempel. Den innehåller också melodisnuttar som man kan testa sina arrangemang mot. Kursen omfattar fem lektioner.

Temakurs 4: Jobba på ackord

När man har spelat dragspel ett tag och börjar känna sig hemma på instrumentet så kan man tycka att det låter lite för lite om det man spelar. Ibland (inte alltid) så är lösningen att lägga till flera toner i diskanten, att lägga till ackord till det man spelar. Det är inte alltid så lätt om man inte har det teoretiska kunnandet, men är väldigt intressant att jobba med.

Denna kurs är till för att hjälpa dig att komma igång med detta. Att spela ackord som är utskrivna med noter är inte så komplicerat, så därför ingår inte det i kursen. Däremot att lägga till ackord på egen hand är inte så självklart, så det är där jag kommer att ägna denna kurs till. Kursen omfattar fyra lektioner.

Temakurs 5: Improvisera mera!

Nisse Lind, Erik Frank, Lill-Arne Söderberg, Sören Rydgren, Göran Palm, Sture Synnefors, Sone Banger, Lill-Bengt Eriksson är bara några av de som är eller har varit duktiga jazzmusiker och improvisatörer på dragspel. Några har jag träffat och några har jag till och med spelat tillsammans med. Alla har dock varit en inspiration för mig i mitt eget musicerande.

Som ett led i den traditionen så vill jag förmedla lite av mina kunskaper inom just improvisationens område. Detta är dock något som är svårt att lära ut, det mesta måste man ägna mycket tid till att prova sig fram, lysnna på hur det låter och framför allt våga kasta sig ut i det stora okända, Denna kurs jan i alla fall ge lite tips och lite inspiration.

Kursen består av tre lektioner som tillsammans ger en grund till jazz- och bluesimprovisation. Spela mycket, använd kompbakgrunderna på hemsidan så mycket som möjligt och våga "spela fel". Det är så man lär sig.

Temakurs 6: Tips och trix 1

Min ambition som dragspelslärare och pedagog är att få mina elever att känna sig nöjda med sin prestation och att de får det att låta så bra som det går. Det är det som driver mig att hålla på med detta. Med anledning av detta har jag tidiagre satt ihop kursen Hur ska det låta? och nu kommer jag också att dela med mig av en del erfarenhet som gör att ditt dragspelande kliver upp minst en nivå. Jag går igenom fyra olika moment i denna kurs:


1. Övergångar i basen mellan olika ackord.

2. Intron och avslutningar på låtar.

3. Spela efter ackordanalyser, dvs spela efter noter där det inte finns basnoter.

4. "Översätt" pianonoter så att du kan spela dessa på dragspel.


Även om du får veta lite av mina "hemligheter" så är det ändå ditt eget övande som det kommer an på.